دسته‌بندی نشده

انواع دمنوش های مفید و میزان مصرف مجاز آنها

ملاتونین هورمون طبیعی است که بدن ترشح می­‌کند تا چرخه بیداری و خواب یا به عبارت دیگر «ساعت بیولوژیکی» بدن را تنظیم کند. اگر به‌هر دلیلی این چرخه به هم بریزد، در نتیجه آن اختلالات خواب ایجاد می­‌شود. یکی از داروهای رایج برای درمان این دسته از مشکلات، داروی ملاتونین است که در این مقاله از مجله دکتر درباره تاثیر آن روی بهبود اختلالات خواب برایتان گفته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

قرص ملاتونین چیست؟

مردم معمولاً از قرص ملاتونین برای اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و جت‌­لگ استفاده می‌­کنند. قرص ملاتونین را می‌توانید به عنوان مکمل یا معمولاً به‌صورت قرص یا کپسول خوراکی تهیه کنید. بیشتر مکمل‌های ملاتونین در آزمایشگاه ساخته می‌شوند.
داروی ملاتونین موجود در بازار ممکن است از غدد صنوبری گاو جدا شده یا به طور شیمیایی در آزمایشگاه سنتز شود.

داروی ملاتونین در چه مواردی کاربرد دارد؟

از داروی ملاتونین در شرایط زیر می­‌توان استفاده کرد:
اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در نابینایان؛ ملاتونین می‌­تواند به بهبود این اختلالات در بزرگسالان و کودکان نابینا کمک کند.
فاز خواب تاخیری (اختلال خواب با تاخیر در فاز خواب و بیداری)؛ در این اختلال، الگوی خواب شما دو ساعت یا بیشتر از الگوی خواب معمولی عقب افتاده و باعث می‌شود دیرتر بخوابید و دیرتر از خواب بیدار شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که ملاتونین مدت زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش می‌­دهد و شروع خواب را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به این عارضه بهبود می‌­بخشد. قبل از دادن داروی ملاتونین به کودک حتما با پزشک صحبت کنید.
بی­‌خوابی؛ تحقیقات نشان می‌دهد که ملاتونین ممکن است مدت زمان به خواب رفتن را کمی کاهش دهد، اما اثرات آن بر کیفیت خواب و کل زمان خواب مشخص نیست. ملاتونین برای افراد مسن که معمولا دچار کمبود ملاتونین هستند، مفیدتر باشد.
جت‌لگ؛ شواهد نشان می­‌دهد که ملاتونین می‌­تواند علائم جت‌لگ، مانند کاهش هوشیاری و خواب‌آلودگی در طول روز را بهبود بخشد.
اختلال نوبت کاری؛ ملاتونین می‌تواند کیفیت و مدت خواب روزانه را در افرادی که شغل‌شان مستلزم آن است که خارج از برنامه سنتی صبح تا عصر کار کنند، بهبود بخشد.
اختلالات خواب در کودکان؛ مطالعات نشان داده‌­اند که ملاتونین ممکن است به درمان اختلالات خواب در کودکان دارای تعدادی ناتوانی کمک کند. با این حال، عادت‌­های خوب قبل از خواب همچنان به عنوان درمان اولیه توصیه می‌­شود. فراموش نکنید که قبل از دادن ملاتونین به کودک با پزشک کودک خود صحبت کنید.
همچنین تحقیقات نشان می­‌دهد که ملاتونین ممکن است سردرگمی و بی قراری عصرگاهی را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش دهد، اما به نظر نمی‌­رسد که تاثیری در بهبود شناخت این افراد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *